Od kilkunastu lat w naszym kraju zmniejsza się liczba osób głuchych.
Coraz ważniejszym staje się jednak problem osób, które choć nie są
głuche, mają coraz większe trudności w komunikacji z otoczeniem. Polskie
społeczeństwo, podobnie jak i inne, zwłaszcza z zachodniej Europy,
starzeje się. Zatem powiększa się grono osób w wieku senioralnym.
W tej grupie, powyżej 70 r.ż. prawie 3/4 populacji odczuwa problemy
ze zrozumieniem mowy lub ma różne poziomy częściowej głuchoty.
To oznacza, że coraz więcej osób będzie musiało mieć zapewnioną opiekę
różnych specjalistów. Znaczna część będzie musiała mieć zastosowane
wzmocnienie odbioru dźwięków z otoczenia za pośrednictwem klasycznych
aparatów słuchowych, a coraz więcej będzie potrzebowało leczenia
operacyjnego, gdyż aparaty nie dadzą im spodziewanych efektów. Wyzwaniem na najbliższe lata będzie podjęcie wczesnej profilaktyki
wzorem przesiewowych badań słuchu prowadzonych wśród noworodków
i w coraz większym zakresie – wśród dzieci rozpoczynających edukację
szkolną. Należy przypomnieć, że wśród nowonarodzonych dzieci 1-2 na 1000 ma
poważne uszkodzenie słuchu, zaś wśród 7-latków różne problemy
ze słyszeniem ma już co 5-6 dziecko.
Od 2007 r. realizowany jest w Warszawie program badań przesiewowych
słuchu u dzieci klas VI, przy czym od 2011 r. program obejmuje również
dzieci z klas pierwszych. W sumie programy te objęły do tej pory ok.
97 000 dzieci.
– Badania przesiewowe wśród dzieci pozwalają na zebranie dużej
wiedzy o stanie zdrowia małoletnich. Dzięki nim można uchwycić
schorzenia w początkowej fazie i skierować ucznia na badania
specjalistyczne i leczenie – podkreśliła Hanna Gronkiewicz-Waltz,
prezydent Warszawy podczas uroczystego podsumowania 3-letniego „Programu
badań przesiewowych słuchu dla uczniów kl. I i VI szkół podstawowych
na terenie m.st. Warszawy”, które odbyło się w Szkole Podstawowej nr 225
na Woli. – Warszawa wspiera różne programy skierowane do dzieci – dodała.
Przesiewowe badania słuchu realizowane były – na zlecenie Urzędu
Miasta Stołecznego Warszawy – przez Instytut Fizjologii i Patologii
Słuchu we współpracy z Mazowieckim Kuratorium Oświaty oraz Polskim
Towarzystwem Naukowym Zaburzeń Słuchu, Głosu i Komunikacji Językowej.
Wieloletnie starania i osiągnięcia zespołu Instytutu Fizjologii
i Patologii Słuchu zostały zauważone i docenione w Europie. Zgłoszony
i koordynowany przez prof. Henryka Skarżyńskiego, we współpracy
z Departamentem Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia, temat „Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z zaburzeniami komunikacyjnymi” został
przyjęty jako priorytet z obszaru zdrowia publicznego na czas
prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej. Ówczesny Komisarz
europejski ds. zdrowia i ochrony konsumentów w Komisji Europejskiej John
Dalli, wyraził duże zadowolenie z wyboru właśnie tego zagadnienia
na priorytet prezydencji i zapewnił o swoim poparciu dla promowania
i wdrażania programów badań przesiewowych słuchu, wzroku i mowy w całej
UE.
– Zaburzenia w sferze komunikacji są istotnym problemem
w społeczeństwach europejskich, a zatem wczesne wykrycie wad słuchu,
mowy i wzroku jest szczególnie ważne dla stwarzania równych szans
na prawidłowy rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci. – mówił Komisarz Dalli podczas wizyty w Kajetanach. – Ma
to wpływ nie tylko na jakość ich życia, lecz także ma wymiar
ekonomiczny, bowiem wczesne wykrycie zaburzeń słuchu 4–5-krotnie
zmniejsza koszty ich leczenia obciążające budżet państwa – dodał.
W trakcie półrocznej prezydencji udało się zwrócić uwagę polityków
i przedstawicieli instytucji państw członkowskich oraz instytucji
unijnych na skalę występowania problemu zaburzeń słuchu, wzroku i mowy
wśród dzieci w Europie, na konsekwencje nieleczenia tych zaburzeń,
a także wskazać rozwiązania, które pozwalają na ograniczenie
występowania tego zjawiska – jako najskuteczniejsze wskazane zostały
powszechne programy badań przesiewowych u dzieci w wieku przedszkolnym
i szkolnym. Wynikiem prac zespołu IFPS i negocjacji prowadzonych podczas
prezydencji, było przyjęcie przez Ministrów Zdrowia wszystkich krajów
Unii Europejskiej, podczas posiedzenia Rady EPSCO w dn. 2 grudnia 2011r.
w Brukseli, Konkluzji Rady UE nt. wczesnego wykrywania i leczenia
zaburzeń komunikacyjnych u dzieci, z uwzględnieniem zastosowania
narzędzi e-Zdrowia i innowacyjnych rozwiązań (2011/C 361/04). `Było
to kluczowe wydarzenie kończące działania realizowane podczas
prezydencji Polski w Radzie UE w zakresie zagadnienia wyrównywania
szans dzieci z zaburzeniami komunikacyjnymi, stanowiącego integralną
część priorytetu z obszaru zdrowia publicznego. Działania te
koordynowane były przez prof. Henryka Skarżyńskiego i realizowane
przez zespół Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu we współpracy
z Departamentem Matki i Dziecka Ministerstwa Zdrowia.
Wynegocjowana podczas posiedzeń Grupy Roboczej ds. Zdrowia
Publicznego, a następnie przyjęta w Brukseli Konkluzja jest dokumentem,
który zwraca uwagę społeczną na problem zaburzeń komunikacyjnych
oraz ich konsekwencji dla prawidłowego rozwoju intelektualnego
i emocjonalnego dzieci, co w następstwie ma wpływ na ich sytuację
społeczną i ekonomiczną w życiu dorosłym. Konkluzja zachęca
przedstawicieli rządów w krajach członkowskich oraz odpowiednie
instytucje do podjęcia działań na rzecz wykrywania i leczenia zaburzeń
słuchu, wzroku i mowy u dzieci, m.in. poprzez skuteczne i ekonomicznie
uzasadnione programy badań przesiewowych oraz wykorzystanie możliwości,
jakie dają nowoczesne technologie i narzędzia e-zdrowia. Podkreśla rolę
prewencji, monitorowania, a także aktywnego zaangażowania rodziców,
opiekunów i nauczycieli. Konkluzja kładzie także nacisk na wzmocnienie
współpracy międzynarodowej w obszarze zaburzeń komunikacyjnych. Zachęca
też państwa członkowskie i Komisję Europejską do uwzględnienia tematu
zaburzeń komunikacyjnych, w szczególności w odniesieniu do schorzeń
wymagających szczególnej koncentracji wiedzy, doświadczenia, zasobów
w procesie prac nad Europejskimi Sieciami Referencyjnymi przewidzianymi
w Dyrektywie UE w sprawie stosowania praw pacjentów
w transgranicznej opiece zdrowotnej.
– Powszechnie wiadomo, że prawidłowe funkcjonowanie narządów
słuchu, wzroku i mowy stanowa podstawę komunikacji społecznej
oraz rozwoju współczesnego społeczeństwa informacyjnego – mówił dr Adam Fronczak Wiceminister Zdrowia podczas prezydencji Polski w Radzie UE. – W odniesieniu
do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, zaburzenia w zakresie
funkcjonowania narządów zmysłów są jedną z głównych przyczyn rozwoju,
trudności w nabywaniu umiejętności językowych oraz w efektywnym
komunikowaniu się z otoczeniem. Z uwagi na bardzo dużą skalę problemów
zaburzeń słuchu, wzroku i mowy u dzieci w wieku szkolnym – co piąte
dziecko ma różnego rodzaju problemy ze słuchem, co trzecie ze wzrokiem,
a co czwarte wykazuje zaburzenia artykulacji – należy podejmować
działania, które pozwolą wykryć jak najwcześniej wspomniane dysfunkcje
oraz wdrożyć wczesna terapię i rehabilitację – dodaje.
Zainicjowana przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu współpraca
z ekspertami reprezentującymi europejskie środowiska audiologów,
otolaryngologów, okulistów, foniatrów i terapeutów mowy została
przypieczętowana podpisaniem – z inicjatywy prof. Henryka Skarżyńskiego
i w związku z realizacją priorytetu polskiej prezydencji – w Warszawie
w dn. 22 czerwca 2011 r. dwóch Europejskich Konsensusów Naukowych.
Przyjęcie tych Konsensusów miało miejsce podczas 10. Kongresu
Europejskiej Federacji Towarzystw Audiologicznych EFAS, zorganizowanego
przez zespół Instytutu. Kongres ten po raz pierwszy odbył się w Polsce.
Wzięło w nim udział 870 osób (to rekord w historii europejskich spotkań
audiologów). Pierwszy z Konsensusów pt. „Badania przesiewowe słuchu u dzieci
w wieku przedszkolnym i szkolnym” został podpisany przez 35
reprezentantów 27 krajów, natomiast drugi konsensus pt. „Badania
przesiewowe słuchu, wzroku i mowy u dzieci w wieku przedszkolnym
i szkolnym” podpisali przedstawiciele w/w środowisk naukowych.
To międzynarodowe wsparcie naukowe, w niespotykanej skali i zasięgu,
było i jest niezwykle ważne dla kolejnych działań tworzenia programów
oraz projektów na skalę europejską i przy wsparciu instytucji
państwowych oraz unijnych.
– Było to dla mnie osobiście, ale myślę że również dla nas
wszystkich, bardzo ważne wydarzenie o dowód, że my Polacy możemy
i umiemy dzielić się z Europą naszymi najlepszymi doświadczeniami –
mówiła Ewa Kopacz, ówczesna Minister Zdrowia w czasie polskiej
prezydencji, we wstępie do publikacji „Wyrównywanie szans dzieci
z zaburzeniami komunikacyjnymi w krajach Europy” wydanej przez IFPS jako
podsumowanie Priorytetu polskiej prezydencji w Radzie UE w obszarze
zdrowia publicznego – Przyjęcie przez środowiska europejskie
Konsensusu Naukowego na temat badań przesiewowych słuchu, wzroku i mowy
u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym to bardzo ważne wydarzenie.
Ten dokument jest wyjątkowo ważny w kontekście naszej prezydencji.
Podczas tego półrocznego okresu będziemy ambasadorem wszystkiego, co
dobre wydarzyło się pod kierunkiem Pana Profesora Skarżyńskiego, ale też
będziemy chcieli zarazić wszystkich tym, że warto dzieci, szczególnie
w wieku przedszkolnym i szkolnym, sprawdzić, a potem skutecznie leczyć –
dodała.
Idea badań przesiewowych słuchu u dzieci promowana jest przez zespół
Światowego Centrum Słuchu IFPS nie tylko w Europie, ale także w wielu
innych krajach i regionach świata. Szczególnie dotyczy to krajów
rozwijających się, charakteryzujących się niższym poziomem rozwoju
medycyny i profilaktyki, które najwięcej mogą skorzystać z przekazywanej
im przez polskich specjalistów z Instytutu wiedzy, doświadczeń
oraz najlepszych praktyk. W wyniku podjętej współpracy pomiędzy IFPS i lokalnymi instytucjami
oraz centrami medycznymi, pilotażowe badania przesiewowe słuchu
w szkołach zorganizowane zostały również m.in.: w Mołdawii, Rumunii,
Syberii Zachodniej, na Ukrainie, w Tadżykistanie, Kirgistanie,
Azerbejdżanie, Armenii, a także w Senegalu i Wybrzeżu Kości Słoniowej. W ciągu ostatnich lat konsekwentnie rozwija się współpraca IFPS
z jednostkami medycznymi z krajów Azji Środkowej i Afryki, a w roku 2015
dołączą do tego grona kraje Ameryki Południowej. Dotychczas odbyło się
szereg dwustronnych konferencji naukowych, a lekarze – otolaryngolodzy
i audiolodzy – z tych krajów mieli możliwość uczestniczenia
w konferencjach, szkoleniach i stażach organizowanych w Światowym
Centrum Słuchu IFPS w Kajetanach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz