poniedziałek, 5 marca 2018

Ciekawostki cz.2

Służba Geodezyjna i Kartograficzna w Polsce – zdefiniowana jest w Prawie geodezyjnym i kartograficznym.


Centralnym organem administracji rządowej w sprawach geodezji i kartografii jest Główny Geodeta Kraju, który wykonuje swoje zadania przy pomocy Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Od 2015 roku nadzór nad Głównym Geodetą Kraju sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, który jest organem naczelnym w sprawach geodezji i kartografii. Służba Geodezyjna i Kartograficzna składa się z dwóch pionów: organów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego oraz organów administracji geodezyjnej.
Funkcje nadzoru geodezyjnego i kartograficznego pełnią organy administracji rządowej, natomiast funkcje administracji geodezyjnej i kartograficznej – organy samorządu terytorialnego.

Podział Służby Geodezyjnej i Kartograficznej


Służba Geodezyjna i Kartograficzna w Polsce
Organy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego
  • Główny Geodeta Kraju,
  • wojewoda wykonujący zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego jako kierownika inspekcji geodezyjnej i kartograficznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie;
Organy administracji geodezyjnej i kartograficznej
  • marszałek województwa wykonujący zadania przy pomocy geodety województwa wchodzącego w skład urzędu marszałkowskiego,
  • starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie jest szczeblem administracji geodezyjnej i kartograficznej, ale może wykonywać zadania starosty na obszarze swojej gminy na podstawie zawartej ze starostą umowy. Wówczas wójt prowadzi sprawy przy pomocy geodety gminnego wchodzącego w skład urzędu gminy.

Zadania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej

Do zadań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej należy w szczególności:
  • realizacja polityki państwa w zakresie geodezji i kartografii;
  • organizowanie i finansowanie prac geodezyjnych i kartograficznych, w tym:
    • rejestracji stanów prawnych i faktycznych nieruchomości (kataster),
    • pomiarów geodezyjnych i opracowań kartograficznych,
    • fotogrametrycznych zdjęć powierzchni kraju i opracowań fotogrametrycznych,
    • wydawania urzędowych map i atlasów terytorium Polski,
    • prowadzenia krajowego systemu informacji o terenie;
  • administrowanie państwowym zasobem geodezyjnym i kartograficznym i jego aktualizacja;
  • kontrolowanie urzędów, instytucji publicznych i przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących geodezji i kartografii;
  • opracowanie wytycznych dotyczących powszechnej taksacji nieruchomości i jej nadzorowanie;
  • prowadzenie państwowego rejestru granic oraz powierzchni jednostek podziału terytorialnego kraju;
  • sporządzanie map topograficznych i tematycznych kraju oraz mapy zasadniczej;
  • nadawanie, do czasu utworzenia odpowiednich samorządów zawodowych, uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii, prowadzenie rejestru osób uprawnionych oraz współpraca z tymi samorządami zawodowymi;
  • współpraca z wyspecjalizowanymi w dziedzinie geodezji i kartografii organizacjami krajowymi, międzynarodowymi i regionalnymi oraz organami i urzędami innych krajów;
  • inicjowanie prac naukowych i badawczo-rozwojowych w zakresie standardów organizacyjno-technicznych oraz zastosowania metod informatycznych, fotogrametrycznych i satelitarnych w dziedzinie geodezji i kartografii oraz w krajowym systemie informacji o terenie;
  • prowadzenie spraw związanych z ochroną informacji niejawnych w działalności geodezyjnej i kartograficznej;
  • przygotowanie organizacyjno-techniczne i wdrożenie katastru.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz