poniedziałek, 5 marca 2018

Ciekawostki część 3

Główny Urząd Geodezji i Kartografii

Główny Urząd Geodezji i Kartografii
Logo GUGiK
Logo GUGiK
Ilustracja
Państwo  Polska
Data utworzenia 30 marca 1945
Prezes Grażyna Kierznowska
Budżet 27,4 mln zł (2016)[1]
Adres
ul. Wspólna 2
00-926 Warszawa
Położenie na mapie Warszawy
Mapa lokalizacyjna Warszawy
Główny Urząd Geodezji i Kartografii
Główny Urząd Geodezji i Kartografii
Ziemia52°13′43″N 21°01′13″E
Strona internetowa
Główny Urząd Geodezji i Kartografii (GUGiK) – urząd obsługujący i działający pod bezpośrednim kierownictwem Głównego Geodety Kraju. Główny Geodeta Kraju kieruje Urzędem przy pomocy wiceprezesa, dyrektora generalnego oraz dyrektorów komórek organizacyjnych.
Siedziba GUGiK znajduje się przy ul. Wspólnej 2 w Warszawie.

  
Urząd

Rys historyczny

GUGiK został utworzony na mocy zapisów dekretu z dnia 30 marca 1945 jako Główny Urząd Pomiarów Kraju przy Prezydium Rady Ministrów. Pierwszym prezesem GUPK został inż. Jan Adam Piotrowski. Dekretem z dnia 24 kwietnia 1952 Główny Urząd Pomiarów Kraju przekształcono w Centralny Urząd Geodezji i Kartografii podległy premierowi. Jego działalność była w dużym stopniu niejawna. Kolejną dużą zmianą było zlikwidowanie w 1956 Centralnego Urzędu Geodezji i Kartografii i powołanie w zamian Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii jako pionu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. W kolejnych latach GUGiK kilkakrotnie zmieniał resorty, a w 1987 został rozwiązany (jego funkcję przejął Departament Geodezji, Kartografii i Gospodarki Gruntami Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa).
Główny Urząd Geodezji i Kartografii został ponownie powołany w styczniu 1997, jako jednostka podległa Ministerstwu Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa. Następnie, do 2005, GUGiK podlegał Ministerstwu Budownictwa, od 2007 Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, a od 2011 – Ministerstwu Administracji i Cyfryzacji.

Zadania:

GUGiK wykonuje zadania powierzone Głównemu Geodecie Kraju, czyli:

  • nadzoruje realizację polityki państwa w zakresie geodezji i kartografii,
  • pełni funkcję organu wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, a także nadzoruje i kontroluje ich działania,
  • prowadzi centralny zasób geodezyjny i kartograficzny oraz dysponuje środkami Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,
  • zakłada podstawowe osnowy geodezyjne, osnowy grawimetryczne i osnowy magnetyczne,
  • opracowuje zasady dotyczące techniczno-organizacyjnego przygotowania katastru oraz współdziała w jego tworzeniu,
  • prowadzi państwowy rejestr granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju,
  • ewidencjonuje systemy informacji o terenie o znaczeniu ogólnopaństwowym oraz współpracuje z innymi resortami w zakładaniu i prowadzeniu systemów informacji geograficznej,
  • współpracuje z wyspecjalizowanymi w dziedzinie geodezji i kartografii organizacjami międzynarodowymi, regionalnymi oraz organami i urzędami innych krajów,
  • inicjuje prace naukowe i badawczo-rozwojowe w zakresie standardów organizacyjno-technicznych oraz zastosowania metod informatycznych, fotogrametrycznych i satelitarnych w dziedzinie geodezji i kartografii oraz w krajowym systemie informacji o terenie,
  • nadaje uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji i kartografii, prowadzi rejestr osób uprawnionych oraz współpracuje z samorządami i organizacjami zawodowymi geodetów i kartografów,
  • prowadzi sprawy związane z ochroną informacji niejawnych w działalności geodezyjnej i kartograficznej,
  • opracowuje wytyczne dotyczące powszechnej taksacji nieruchomości i nadzoruje jej przebieg,
  • współdziała z organami administracji geodezyjnej i kartograficznej przy wykonywaniu: fotogrametrycznych zdjęć powierzchni kraju, map topograficznych, map tematycznych, opracowań fotogrametrycznych,
  • prowadzi sprawy związane z nazewnictwem geograficznym, w tym państwowy rejestr nazw geograficznych,
  • opracowuje zasady dotyczące uzgodnień co do usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.

Struktura:

W skład GUGiK-u wchodzi sześć departamentów oraz trzy biura:

  • Departament Geodezji, Kartografii i Systemów Informacji Geograficznej
  • Departament Informacji o Nieruchomościach
  • Departament Informatyzacji i Rozwoju Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego
  • Departament Nadzoru, Kontroli i Organizacji Służby Geodezyjnej i Kartograficznej
  • Departament Spraw Obronnych oraz Ochrony Informacji Niejawnych
  • Departament Prawno–Legislacyjny
  • Biuro Współpracy Zagranicznej
  • Biuro Informacji Publicznej oraz Komunikacji Medialnej
  • Biuro Obsługi Urzędu

Kierownictwo:

  • Grażyna Kierznowska – prezes GUGiK, Główny Geodeta Kraju od 22 maja 2017 (p.o. od 14 stycznia 2017)
  • Marcin Wójtowicz – dyrektor generalny
Przy GUGiK-u działa Komisja Standaryzacji Nazw Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Budżet, zatrudnienie i wynagrodzenia:

Wydatki Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii są realizowane w części 18 budżetu państwa – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo.
W 2016 wydatki GUGiK wyniosły 27,4 mln zł. W ustawie budżetowej na 2017 wydatki Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii zaplanowano w wysokości 30,8 mln zł.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz