Przysłowia na dziś:
8 MAJA – Dzień Bibliotekarzy i Bibliotek
Bibliotekarz – pracownik biblioteki, pracownik zatrudniony zawodowo w bibliotekarstwie.
Pierwsze wzmianki o zawodzie bibliotekarza pochodzą już ze starożytności. Był to najczęściej uczony. W Odrodzeniu i oświeceniu mógł nim zostać każdy człowiek posiadający wykształcenie. Bibliotekarzami byli urzędnicy książęcy i królewscy, miłośnicy ksiąg, poeci i uczeni. Często bibliotekarstwo było traktowane jako zajęcie uboczne, dorywcze. Bibliotekarze nie interesowali się w ogóle lub w bardzo małym stopniu bibliotekami, w których pracowali. Jedynie nieliczni przeszli do historii jako zasłużeni.
Sytuacja zaczęła się zmieniać dopiero w XIX wieku, kiedy zaczęto wymagać od bibliotekarzy fachowego przygotowania i stałego zatrudnienia. W II połowie XIX wieku zostały wprowadzone pierwsze oficjalne egzaminy bibliotekarskie we Francji, Anglii i Niemczech. Otworzono również pierwsze szkoły zawodowe oraz pierwszą katedrę bibliotekoznawstwa. Obchodzony 8 maja ogólnopolski Dzień Bibliotekarza i Bibliotek zapoczątkowany został przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
Bibliotekarz – pracownik biblioteki, pracownik zatrudniony zawodowo w bibliotekarstwie; tytuł i stanowisko w hierarchii służby bibliotecznej. Według przepisów unijnych (Dyrektywa 89/48) osoba zatrudniona jako bibliotekarz musi mieć ukończone co najmniej studia licencjackie z zakresu informacji naukowej i bibliotekoznawstwa.
Historia
Pierwsze wzmianki o zawodzie bibliotekarza pochodzą już ze starożytności. Był to najczęściej uczony. W Odrodzeniu i oświeceniu mógł nim zostać każdy człowiek posiadający wykształcenie. Bibliotekarzami byli urzędnicy książęcy i królewscy, miłośnicy ksiąg, poeci i uczeni. Często bibliotekarstwo było traktowane jako zajęcie uboczne, dorywcze. Bibliotekarze nie interesowali się w ogóle lub w bardzo małym stopniu bibliotekami, w których pracowali. Jedynie nieliczni przeszli do historii jako zasłużeni.Sytuacja zaczęła się zmieniać dopiero w XIX wieku, kiedy zaczęto wymagać od bibliotekarzy fachowego przygotowania i stałego zatrudnienia. W II połowie XIX wieku zostały wprowadzone pierwsze oficjalne egzaminy bibliotekarskie we Francji, Anglii i Niemczech. Otworzono również pierwsze szkoły zawodowe oraz pierwszą katedrę bibliotekoznawstwa.
Zadania bibliotekarza
Dawniej bibliotekarz był kustoszem dorobku kulturalnego - dziś jego zadaniem jest udostępnianie zbiorów oraz zawartych w nich informacji. Do zadań bibliotekarza należą m.in.:- gromadzenie, opracowanie (rzeczowe i przedmiotowe), przechowywanie i udostępnianie zbiorów biblioteki
- wyszukiwanie, wstępna selekcja i udzielanie informacji, tworzenie narzędzi przydatnych do przeszukiwania zbioru informacji i klasyfikacja wiedzy.
Zadania bibliotekarza naukowego
- organizuje warsztat pracy naukowej
- prowadzi prace badawcze (bibliotekoznawstwo, księgoznawstwo)
- współpracuje ze studiami wyższymi w procesie kształcenia kadr
Zadania bibliotekarza oświatowego
- propagowanie książki
- doradztwo i wychowywanie czytelnika
Biblioteka – instytucja kultury, która gromadzi, przechowuje i udostępnia materiały biblioteczne oraz informuje o materiałach bibliotecznych (swoich i obcych). W innym znaczeniu jest też nazwą samego budynku, pomieszczenia lub mebla zawierającego zbiory biblioteczne.
Biblioteki i ich zbiory stanowią dobro narodowe oraz służą zachowaniu dziedzictwa narodowego. W Polsce biblioteki organizują i zapewniają dostęp do zasobów dorobku nauki i kultury polskiej oraz światowej. Materiały biblioteczne to zbiór dokumentów, które są gromadzone, przechowywane i udostępniane w bibliotekach. Klasyczne zbiory biblioteczne są mocno związane z nośnikami fizycznymi. Materiały dostępne w postaci cyfrowej są gromadzone i udostępniane w tzw. bibliotekach cyfrowych.
Zbiory biblioteczne
W bibliotekach gromadzone są dzieła zwielokrotnione dowolną techniką w celu rozpowszechnienia, a w szczególności:- piśmiennicze, jak:
- książki,
- broszury,
- gazety,
- czasopisma i inne wydawnictwa ciągłe,
- druki ulotne,
- afisze,
- graficzne i graficzno-piśmiennicze, jak:
- mapy,
- plakaty,
- plany,
- wykresy,
- tabele,
- rysunki,
- ilustracje,
- nuty,
- audiowizualne utrwalające dźwięk, obraz lub obraz i dźwięk, jak:
- płyty,
- taśmy,
- kasety,
- przeźrocza,
- mikrofilmy,
- mikrofisze,
- zapisane na informatycznych nośnikach danych,
- oprogramowanie komputerowe.
Oprócz samych zbiorów często równie istotnym źródłem informacji są ich katalogi.
Pierwotnie funkcję biblioteki pełniły przy okazji archiwa zawierające głównie korespondencję, zapiski transakcji i inwentarze.
Dzieje bibliotek
Przekazy źródłowe informują o istnieniu bibliotek już w trzecim tysiącleciu p.n.e. (np. biblioteki w Egipcie i Chinach). W starożytnej Grecji za najstarsze uchodziły biblioteki tyrana Polikratesa na wyspie Samos oraz Pizystrata w Atenach, które powstały w VI wieku p.n.e. Najsłynniejsze były jednak biblioteki w Aleksandrii – biblioteka Ptolemeuszów oraz biblioteka Serapeion przy świątyni Serapisa. W okresie helleńskim niektóre z bibliotek posiadały już charakter publiczny. Natomiast w średniowieczu rozwinęły się biblioteki klasztorne i kościelne (XIII - XIV wiek), a następnie uniwersyteckie. Podstawową funkcją tych pierwszych bibliotek było gromadzenie ksiąg, jak również ich wytwarzanie. Biblioteki dworskie (powstawały najczęściej na dworach królewskich) miały bardzo wąski społeczny zasięg.Zmiany nastąpiły dopiero w XV-XVI w., kiedy rozpowszechnił się druk. W tym czasie powstały liczne biblioteki humanistów, królów, możnowładców, zaczęły powstawać biblioteki mieszczańskie. Okres reformacji bardzo wyraźnie natomiast wpłynął na rozwój bibliotek miejskich. W XVII-XVIII wieku niektóre biblioteki np. możnowładców stawały się bibliotekami publicznymi, były szerzej dostępne i ogólnonarodowe (b. fundacyjne). W Oświeceniu przy instytucjach naukowych zaczęły powstawać pierwsze biblioteki specjalne. Wraz z sekularyzacją zakonów księgozbiory, które się tam znajdowały, zasiliły biblioteki świeckie.
W XVIII - XIX wieku, kiedy nastąpił gwałtowny rozwój nauki, zaczęły powstawać biblioteki towarzystw naukowych. W XIX wieku i początku XX wraz z upowszechnieniem się nauki biblioteki uzyskały rangę instytucji społeczno-kulturalnych o charakterze publicznym. Biblioteki i ich funkcje stawały się coraz bardziej zróżnicowane. Powstały i rozwijały się biblioteki powszechne. Organizowano biblioteki narodowe, parlamentarne, władz i urzędów. Powstają nowe typy bibliotek specjalnych:
- biblioteki dla niewidomych
- biblioteki szpitalne
- biblioteki dla dzieci
Podstawowe zadania bibliotek
- Gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych;
- Obsługa użytkowników, przede wszystkim:
- udostępnianie zbiorów,
- prowadzenie działalności informacyjnej, zwłaszcza informowanie o zbiorach własnych, innych bibliotek, muzeów i ośrodków informacji naukowej,
- współdziałanie z archiwami w zakresie działalności informacyjnej,
- prowadzenie działalności bibliograficznej, dokumentacyjnej, naukowo-badawczej, wydawniczej, edukacyjnej, popularyzatorskiej i instrukcyjno-metodycznej.
Typy bibliotek
Biblioteki dzieli się ze względu na sposób udostępniania zbiorów na:- prezencyjne – nie wypożyczające swoich zbiorów na zewnątrz, które są dostępne tylko w jej czytelni
- biblioteki wypożyczające
Podział bibliotek według różnych kryteriów:
- 1) ze względu na charakter środowiska czytelniczego i formy wykonywanych usług
- biblioteki naukowe
- biblioteki fachowe
- biblioteki publiczne
- biblioteki szkolne
- 2) ze względu na zakres tematyczny księgozbioru
- biblioteki ogólne
- biblioteki specjalne
- 3) ze względu na metodę udostępniania
- biblioteki prezencyjne
- biblioteki wypożyczające
- biblioteki zamknięte
- 4) ze względu na terytorialny zasięg działania
- biblioteki narodowe
- biblioteki regionalne
- zależnie od osób prawnych, utrzymujących i finansujących wyróżniamy
- biblioteki państwowe
- biblioteki samorządowe
- biblioteki społeczne
- biblioteki kościelne
- biblioteki prywatne
Zadania poszczególnych rodzajów bibliotek
- Zadania bibliotek dziecięco-młodzieżowych
- wypełnianie wolnego czasu
- wychowanie
- rozwijanie zainteresowań
- formy kulturalne (rozszerzania horyzontów, np. kultura regionu)
- formy edukacyjne
- przygotowanie do korzystania z innych bibliotek
- Zadania bibliotek szkolnych
- kształcąco-wychowawcze
- opiekuńczo-wychowawcze (np. kształtowanie kultury czytelniczej)
- kulturalno-rekreacyjne
- Zadania bibliotek publicznych
- zaspokajanie potrzeb czytelniczych, informacyjnych „nie wiesz? Zapytaj w bibliotece”
- upowszechnienie czytelnictwa
- kształtowanie kultury czytelniczej – co warto czytać?, jak poszukiwać?, jak czytać z korzyścią?
- organizowanie form pracy kulturalnej, rozrywki i rekreacji
- uzupełnienie działalności innych rodzajów bibliotek
- popularyzacja zbiorów i usług w środowisku- stosowanie marketingu, promowanie swego działania
- Zadania bibliotek fachowych
- gromadzenie i udostępnianie materiałów bibliotecznych zgodnie z profilem zakładu pracy
- działalność inf. W tym zakresie
- badania potrzeb użytkowników, wychodzenie im naprzeciw
- przysposobienie biblioteczne i informacyjne dla pracowników zakładu, np.: materiały ze szkoleń
- prowadzenie doradztwa dokształcającego i doskonalenia pracowników
- upowszechnienie czytelnictwa literatury fachowej z danego zakresu
- współpraca z innymi bibliotekami
- Zadania bibliotek naukowych
- warsztat pracy naukowej i dydaktycznej
- pomoc w kształceniu studentów, kadry naukowej
- praca naukowo-badawcza w zakresie bibliologii, bibliotekoznawstwa i informacji naukowej
- Zadania bibliotek narodowych
- gromadzenie, archiwizowanie, przechowywanie poloników „dla potomności”
- informowanie o zbiorach – publikowanie bibliografii, tworzenie systemu informowania o zbiorach
- centralny ośrodek normalizacji – ustalanie przepisów normalizujących pracę bibliotek w całym kraju
- aktywny udział w kreowaniu koncepcji i polityki bibliotecznej w kraju, tworzenie sieci bibliotek
- Zadania bibliotek centralnych
- gromadzą zbiory z jednej dziedziny lub jednolite pod względem formy, np. Centralna Biblioteka Rolnicza, Centralna Biblioteka dla Niewidomych
- gromadzenie i udostępnianie zbiorów
- ośrodek centralny sieci bibliotek danego typu – jednolity system informacyjny dla tych bibliotek(sieci)
- współpraca z bibliotekami sieci i innymi placówkami
- Zadania bibliotek specjalnych
- zadania tak jak w innych
- dokumentowanie, upowszechnianie działalności instytucji macierzystej
- Zadania bibliotek głównych szkół wyższych
- zadania tak jak w innych
- szkolenia pracowników zatrudnionych w sieci, studentów
- dokumentowanie i upowszechnianie dorobku naukowego uczelni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz